نقد و بررسی دوربین در گوشی هوشمند شیائومی Xiaomi 12 Pro

نقد و بررسی دوربین در گوشی هوشمند شیائومی Xiaomi 12 Pro

شاید برند شیائومی از شهرت و اعتباری همسان با سامسونگ یا اپل در سراسر جهان برخوردار نباشد اما کم کم این کمپانی تولید کننده گوشی های هوشمند در حال گسترش بازار محصولات خود در بسیاری از کشور ها می باشد . یکی از دلایلی که موجب استقبال از گوشی های هوشمند شیائومی در بسیاری از کشورها خواهد شد نوآوری هایی است که این کمپانی در هر یک از محصولات خود ارایه می دهد و گوشی هوشمند جدید شیائومی Xiaomi 12 Pro یکی از محصولاتی است که نوآوری های زیادی در آن به وجود آمده است . در این مقاله ویژگی های دوربین موجود در این گوشی هوشمند را مورد ارزیابی قرار داده ایم .

ویژگی های دوربین

دوربین اصلی این گوشی هوشمند یک دوربین واید انگل 50 مگاپیکسلی است که فاصله کانونی معادل با 24 میلی متر را ارایه می دهد . در پشت این دوربین یک سنسور Sony IMX707 1/1.28-inch قرار دارد که قدرت زیادی را برای ثبت تصاویر این دوربین به وجود خواهد آورد . این محصول اولین گوشی تلفن هوشمند در سراسر جهان است که در آن از جدیدترین سنسور موبایل ساخت سونی استفاده شده است.

در این دوربین تفاوت های خاصی نسبت به مدل های پیشین وجود دارند و یکی از اصلی ترین تفاوت ها آن است که این دوربین واید انگل از فناوری باینینگ پیکسل  استفاده می کند. حالت عادی عکاسی با این تلفن هوشمند همیشه عکسهایی با کیفیت 12.5 مگاپیکسل را به وجود می آورد و در طول زمان های عکاسی پیکسل هایی با اندازه 1.22 Micron مورد استفاده قرار داده می شوند . در سایر مود های عکاسی با این دوربین نیز از همین شیوه استفاده خواهد شد . برای به دست آوردن عکسهایی با رزولوشن کامل شما باید از مود عکاسی 50 مگاپیکسلی استفاده کنید که در نتیجه استفاده از آن ، اندازه هر یک از پیکسل ها کوچکتر نیز خواهد شد . اگر شما تمایل داشته باشید تا بعد از عکاسی عکس های خود را کراپ بزنید ، این حالت یک گزینه مطلوب خواهد بود اما برای عکاسی در شرایط و محیط های کم نور ، چندان جالب به نظر نمی رسد.

دو لنز دیگر این دوربین به اندازه لنز اصلی آن خوش شانس به نظر نمی رسند زیرا برای آنها از سنسورهای میان رده Isocell JN1 ساخت سامسونگ استفاده شده است . لنز اولتراواید انگل این دوربین زویه دید 115 درجه ای را به وجود می آورد و روزنه دیافراگم آن در واید ترین حالت برابر با f/1.9 خواهد بود. به طور کلی این دو لنز را نمی توان یک پیشر فت در این دوربین به شمار آورد زیرا در حالت تله فتو از قدرتی مشابه با آن چیزی که در گوشی شیائومی Mi 11 Ultra دیده ایم ، برخوردار نمی باشد. در حالت اولترا واید انگل نیز ، تفاوت هایی در این بین دیده میشوند.

به نظر می رسد که در طراحی این دوربین ، کمپانی شیائومی از الگوریتم های محرمانه هوش مصنوعی برای بهتر شدن عکس ها استفاده نموده است . اما یکی از این الگوریتم ها احتمالا حالت ProFocus است که از قدرت مشاهده و تعقیب سوژه با قدرت بسیار بالایی برخوردار است و از جمله قابلیت های آن تشخیص چهره و چشم سوژه های پرتره می باشد. برخی از از این قابلیت ها در طول زمان های فیلمبرداری اهمیت فوق العاده زیادی خواهد داشت اما در هر صورت در زمان های عکاسی نیز این ویژگی ها بسیار با اهمیت خواهند بود.

در این دوربین ، مود عکاسی در شب تنها منحصر به لنز های واید انگل نخواهد بود و تمامی لنز های دیگر آن نیز در این شرایط قابل استفاده می باشند. این امر بدان معنا می باشد که نه تنها با لنز های واید انگل و تله فتو بلکه در مود Portrait نیز می توان حالت های عکاسی در شب را در اختیار داشت . گزینه Night mode این دوربین برای حالت های فیلمبرداری در شرایط کم نور نیز قابل استفاده می باشد.

عکاسی در شرایط و محیط های کم نور یکی از گزینه های پیشرفته با این دوربین به شمار می آید که شیائومی تلاش کرده است تا پیشرفت های زیادی در آن به وجود آورد. گزینه Ultra Night Photo در این محصول یک حالت HDR فوق پیشرفته است و محاسبات تنظیم عکس در آن به گونه ای انجام می شود که در محیط های کاملا تاریک نیز بتوان عکاسی کرد . در این حالت کاملا پیشرفته ، تمامی نویز ها و گرین ها برطرف نمی شوند اما در هر صورت پیشرفت های قابل ملاحظه ای را در آن می توان دید .

کیفیت تصویر :

دوربین اصلی

یکی از نکات تاثیر گذار در رابطه با دوربین های واید انگل ، خروجی رنگ تصاویر آنها می باشد. شاید شما پیش از این تجربه کار با تلفن های هوشمند شیائومی را نداشته باشید و اگر برای نخستین بار است که از این محصول استفاده می کنید ، نسبت به خروجی رنگ تصاویر به دست آمده با این دوربین ، احتمالا شگفت زده خواهید شد.

کنتراست رنگهای به دست آمده با این دوربین نسبتا خوب می باشند و به خصوص اگر با نور روز و آسمان صاف عکاسی می کنید ، عکسهایی با کیفیت مطلوب را به دست خواهید آورد. به نظر می رسد که شیئومی برخی از پردازش های تصویر را حذف نموده است تا شما تصویری واقعی و شبیه به آن چه با چشم می بینید را به دست بیاورید.

در مود عکاسی 50 مگاپیکسلی تطبیق پذیری های خاصی وجود دارند اما در هر صورت باید توجه داشته باشیم که این مود از قدرت ارایه تصاویر با کیفیت هماندد حالت های عکاسی در شب برخوردار نیست  .  این فقط به اندازه هر پیکسل خلاصه می شود و مهم نیست که شیائومی چقدر سعی می کند آن را بچرخاند، یک عکس 12.5 مگاپیکسلی با دوربین عریض بهتر به نظر می رسد. اگر تمایل دارید تا با رزولوشن 50 مگاپیکسلی این دوربین کار کنید ، احتمالا باید با نوار لغزاننده تنظیمات نوردهی دوربین نیز آشنا باشید تا بتوانید عکس  هایی با کیفیت مناسب را به وجود بیاورید .

به این نکته نیز توجه داشته باشید که در این دوربین همیشه  همه چیز عالی نیست. در شرایط عکاسی با وجود چند متغیر مانند نور خشن، پوست تیره تر و سایه های زیاد ممکن است نتوانید عکس های خوبی را به دست بیاورید .  من متوجه شده‌ام که این روزها در بسیاری از دوربین‌های گوشی، بازی کردن با نوار لغزنده نوردهی گامی ضروری برای گرفتن عکس بهتر است، و 12 Pro بار دیگر این را برای من نشان داد.

لنز های فوق عریض و تله فوتو

در زمان های عکاسی در شب یا محیط های کم نور ، لنز های واید و تله فتو این دوربین ممکن است نتوانند نتایج درخور توجهی را به وجود آورند . اگر چه حالت عکاسی در شب با هر دو این لنز ها امکان پذیر می باشد اما نتایجی که شما با آنها به دست می آورید ؛ احتمالا چندان دلخواه شما نخواهند بود.

البته همه چیز بد نیست، اما من فقط می‌خواهم انتظارات را بسنجیم، زیرا نقطه اصلی این مجموعه دوربین، لنز واید است، و این جایی است که بیشتر سرمایه‌گذاری شیائومی را به وضوح نشان می‌دهد. لنز تله‌فوتو برد بسیار محدودی دارد، بنابراین نزدیک‌تر شدن به سوژه هنگام تلاش برای حفظ سطح کیفیت بالاتر، چالش‌هایی را ایجاد می‌کند. می‌توانید عکس‌های هیبریدی را با بزرگنمایی 5 برابر امتحان کنید، واگر چه  آنها ممکن است خوب به نظر برسند، اما این لنز یکی از نکاتی است که شرکت شیائومی  برای پایین نگه‌داشتن قیمت آنرا به وجود آورده  است.

حالت شب و مود صحنه های ویژه

دوربین گوشی هوشمند شیائومی 12 Pro در مود عکاسی در شب نتایج قابل قبولی را به وجود می آورد. اگر چه عکاسان حرفه ای بیشتر ترجیح می دهند تا کنترل دستی بیشتری بر حالت های ترکیب بندی تصویر داشته باشند اما بازهم نتایج کار با آن تحسین برانگیز می باشند. این مود دارای عملکردهای کاملا خودکار است ، نقطه فوکوس را با ضربه زدن روی صفحه می توان تعیین نمود و گزینه های ISO یا سرعت شاتر قابل تغییر نمی باشند.

 برای اعمال کنترل های بیشتر در طول زمانهای عکاسی  از حالت Photo mode عادی می توان استفاده نمود. در این شرایط  حالت شب روی صفحه ظاهر می‌شود، اگرچه به تنظیمات و کنترل‌های مشابهی که عکس ارائه می‌دهد، از جمله HDR، Tilt-Shift و Timed Burst دسترسی خواهید داشت. به همین دلیل است که قبلاً اشاره کردم که این همان آرایه دوربینی است که باید با آن آزمایش کنید. حالت شب به شما امکان عکاسی با Tilt-Shift را نمی دهد، در حالی که Photo این امکان را خواهد داشت. حتی بهتر است 12 Pro را روی یک سه پایه یا سطح صاف نگه دارید تا آن را تا حد ممکن ثابت نگه دارید.

حالت حرفه ای

عکاسی با فرمت RAW همیشه خوب است و شیائومی سعی می کند با افزودن چند عنصر مفید دیگر، این معامله را شیرین کند. شیائومی همچنین به طرز هوشمندانه ای یک واژه نامه عالی را در این حالت گنجانده است تا به تازه کارها کمک کند تا بفهمند ویژگی های مختلف در Pro واقعاً چه می کنند. نمی دانید نورسنجی چیست؟ هرگز در مورد جبران نوردهی نشنیده اید؟ مشکلی نیست، توضیحات ساده حداقل برای شروع کار به شما ارایه خواهند شد.

شیائومی حتی به آن توجه کرده است که حالت 50 مگاپیکسلی را در Pro گنجانده باشد، بنابراین اگر می‌خواهید با رزولوشن کامل با کنترل‌های دستی عکاسی کنید، شما می توانید از آن استفاده کنید. این موضوع عکسبرداری با فرمت RAW را نفی می‌کند، بنابراین این یک انتخاب باینری است، اما اگر پیکسل‌های اضافی را برای هر چیزی که در ذهن دارید می‌خواهید حداقل انعطاف‌پذیری را در اختیار خواهید داشت . اتفاقاً این موضوع در مورد دو لنز دیگر نیز صدق می‌کند، بنابراین اگر می‌خواهید با دوربین اولترا واید یا تله‌فوتو با رزولوشن 50 مگاپیکسل عکاسی کنید، فقط این انتخاب‌ها را انجام دهید.

ویژگی های ویدئو

بررسی من روی عکس‌های ثابت متمرکز است، اما در بخش ویدیو در اینجا چیزهای زیادی برای کار کردن وجود دارد. حالت استاندارد فیلمبرداری به شما امکان می دهد تا تصویر برداری خود را  با کیفیتهای  1080 , 4K یا 8K انجام دهید .  با این حالد حالت فیلمبرداری 8K تنها گزینه 24p را در اختیار خواهید داشت .

جلوه‌های فیلم لایه دیگری از خلاقیت را به عکس‌های شما اضافه می‌کند، مانند زوم جادویی و زمان انجماد و موارد دیگر. آموزش‌های درون این حالت‌ها نیز به شما کمک می‌کنند تا بفهمید چه کاری باید انجام دهید. حالت Vlog  ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد اما با این حال می‌توانید کلیپ‌های سریعی را با موسیقی در پس‌زمینه ضبط کنید که سپس می‌توانید برای فیلم‌هایی که می‌توانید بعداً پست کنید یا به اشتراک بگذارید، آن‌ها را به هم متصل کنید. ویدیوی کوتاه به وضوح برای درست کردن پستهایی برای اینستاگرام، تیک تاک و اسنپ چت است، و این  جایی است که می‌توانید قطعه‌های سریع ۱۵ ثانیه‌ای را با نرخ فریم معمولی، سریع یا آهسته بگیرید و سپس آن‌ها را مستقیماً در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی یا برنامه‌های پیام‌رسان بدون خروج از صفحه آپلود کنید.

 

نتیجه گیری

 کمپانی شیائومی تلاش کرده است تا  بهبودهای تدریجی انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که در گفتگو در بین بهترین گزینه های عکاسی موبایلی باقی می ماند. اگر چیزی در مورد شیائومی نمی‌دانستید، اگر کیفیت تصاویری را که 12 Pro می‌گیرد دوست دارید، احتمالا بعد از این به تلفن های هوشمند ساخت شیائومی بیشتر توجه خواهید کرد.

 

لینک های مفید :

آشنایی با بخش تعمیر دوربین کانن

آشنایی با بخش تعمیر دوربین نیکون

آشنایی با بخش تعمیر دوربین سونی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد