روش تولید عکس HDR در فتوشاپ

روش تولید عکس HDR در فتوشاپ

روش تولید عکس HDR در فتوشاپ

 عکاسی HDR سبکی از عکاسی است که به سرعت بر محبوبیت آن در بین عکاسان افزوده می شود . عکاسی HDR در واقع شیوه ای از عکاسی است که از دامنه دینامیکی بالاتری برای ثبت تمام جزئیات تصویر در آن استفاده میشود. این امر به شما امکان می دهد که عکسهایتان از دامنه رنگی وسیعتری برخوردار گشته و تمامی رنگ ها را به صورت واقعی تری برای چشم انسان ها نمایش دهید.

به عنوان نمونه ؛ برای عکس نمایش داده شده در زیر ؛  ، در حالت عادی ؛ نورسنجی از بدنه ساختمان به خوبی قابل انجام می باشد اما در صورت انجام نورسنجی به این شیوه  ، آسمان به عنوان پس زمینه آن دچار نوردهی بیش از اندازه شده و جزئیات آن از بین می رود . با استفاده از روش عکاسی  HDR  قادر خواهید بود هر دو را به خوبی در معرض دید خود قرار دهید.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

یک روش محبوب برای ایجاد یک عکس HDR این است که چندین عکس با حالت های نوردهی متفاوت را به ثبت رسانده و سپس آنها را ا با هم ادغام کنید ، بنابراین در  این آموزش روش تولید یک عکس HDR با استفاده از تکنیک ادغام تصاویر را مورد بررسی قرار میدهیم.

 

مرحله 1. براکت گذاری

 

Bracketing  یک ابزار مفید است که تقریبا درتمامی سبک های عکاسی از آن می توان استفاده نمود ، اما در عکاسی HDR  استفاده از این شیوه بسیار لازم و  ضروری است. در تکنیک براکت گذاری ؛ برای دستیابی به بهترین حالت نوردهی از سوژه ؛ تقریبا چندین شات عکس با حالت های مختلف نوردهی به سوژه ؛ مورد ثبت قرار می گیرد.

 تقریباً در هر شرایط و سبک عکاسی ، استفاده از روش براکت موثر می تواند باشد  ، بنابراین شما  قادر خواهید بود تا  گزینه های زیادی را در هنگام ویرایش یک تصویر مورد  انتخاب قرار دهید.

 بسیاری از دوربین های مدرن امروزی ؛ امکانات لازم برای عکاسی به شیوه براکت گذاری تصویر را در اختیار کاربر قرار می دهند اما در هر صورت اگر دوربین شما فاقد این امکان باشد ؛ جای نگرانی نیست زیرا این شیوه را به آسانی و به صورت دستی می توان انجام داد .

در تصویر زیر تنها دو عنصر اصلی ( ساختمان و آسمان ) وجود دارند. برای ثبت آنها ابتدا یک عکس را بر اساس تنظیم نوردهی برای به دست آوردن جزئیات از آسمان ؛ ثبت می کنیم

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

برای ثبت این عکس از یک سرعت شاتر سریعتر استفاده شده است  تا رنگهای طبیعی آسمان نشان داده شود. در این عکس آسمان عالی به نظر می رسد ، اما همانطور که قبلاً گفته شد ، ساختمان و جزئیات آن به صورت ضد نور دیده می شود. با  دقیقا ثابت نگه داشتن دوربین در همان موقعیت ( استفاده از سه پایه به شدت توصیه می شود) برای ثبت جزئیات ساختمان تنظیمات نوردهی عکس دوم  را انجام می دهیم :

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

تصویر کمی دارای نوردهی بیش از اندازه این

این عکس با یک سرعت شاتر کند تر به ثبت رسیده است تا جزئیات ساختمان به خوبی نمایان گردد. . اکنون ساختمان بسیار بهتر به نظر می رسد و آسمان جزئیات خود را از دست داده است. مرحله بعدی ادغام این دو عکس در کنار هم برای به دست آوردن بهترین حالت از هر دو آنها می باشد .

 

مرحله 2. ادغام عکس ها

 

برای ادغام عکس ها از برنامه فتوشاپ می توان استفاده نمود.و در این آموزش روش ادغام عکس ها در برنامه فتوشاپ را مورد اشاره قرار می دهیم .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

ادغام تصاویر براکت گذاری شده در فتوشاپ

هر دو تصویر را در برنامه فتوشاپ باز می کنیم و عکس ثبت شده بر اساس نوردهی به ساختمان را در لایه بالاتر از عکس نوردهی به آسمان قرار می دهیم .

 

ترتیب لایه ها در فتوشاپ

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

اینجاست که در واقع ادغام عکسها صورت می گیرد. در عکس بالا ، آسمان همان چیزی است که دچار نوردهی بیش از اندازه شده و جزئیات آن از دست رفته است  ، بنابراین آسمان از این عکس برداشته می شود. پس از حذف قسمت آسمان دارای نوردهی بالا ؛  تصویر آسمان با نوردهی مناسب از لایه زیرین  آشکار خواهد شد. برای انجام این کار ، لایه بالایی انتخاب می شود ، سپس با استفاده از ابزار لاسو  ( Lasso ) کل آسمان را در وضعیت انتخاب شده قرار دهید.

 

سپس با انتخاب کلید حذف ، این انتخاب حذف می شود.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

سپس با چند ویرایش اضافی در Lightroom ، عکس کاملتری را به دست خواهید آورد .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

عکس HDR پس از ترکیب انتخابی تکمیل شد

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

عکاسی HDR راهی عالی برای دستیابی به یک عکس طبیعی در شرایطی است که  با استفاده از روش های استاندارد امکان به دست آوردن آن وجود ندارد . برخی از عکس های HDR با ادغام ده ها عکس از حالت های متفاوت نوردهی  ایجاد می شوندو  اگرچه ممکن است که این عکس ها کمی غیر واقعی به نظر برسند . اما  برای دستیابی به یک ظاهر طبیعی با استفاده از HDR ، از تعدیل در چند عکس که با هم مخلوط شده اند استفاده کنید و جایی برای سایه های طبیعی نیز  باقی بگذارید.

 

نمایندگی تعمیرات کانن - آیا اندازه سنسور دوربین تفاوتی در کیفیت عکس به وجود می آورد ؟

نمایندگی تعمیرات کانن - نکات عکاسی از ابرها

دستورالعملهای مهم ایمنی نمایندگی تعمیرات کانن برای کار با دوربین

Blend If در فتوشاپ چیست و چه کاربردی دارد ؟

Blend If در فتوشاپ چیست و چه کاربردی دارد ؟

 

در این مقاله، مفاهیم  مرتبط با تنظیمات “Blend If” در فتوشاپ و نحوه استفاده از آن برای ترکیب لایه‌ها را توضیح خواهم داد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که تنظیمات  Blend If  با وجود  مجموعه ای نامحدود از کاربردهایی که دارند ، عمدتاً جایگزین ساده تری برای ماسک های Luminosity می توانند باشند .

قبل از مرور این مقاله، آشنایی با مفاهیم لایه ها و ماسک ها در فتوشاپ ضروری است.

Blend If چیست؟

به طور خلاصه، Blend If تقریباً همان کاری است که ماسک های Luminosity انجام می دهند: به عبارت ساده تر این تنظیمات ، بخشی از یک لایه را بر اساس میزان درخشندگی پیکسل ها ماسک می کند.

شما حتی اگر از یک پلاگین خاص برای ماسک کردن حالت های luminosity در فتوشاپ استفاده کنید ،‌ باز هم ایجاد ماسک های مختلف و بررسی آنها به صورت جداگانه  و اینکه بدانید کدام یک از آنها بیشتر مناسب کار شما است می تواند فرآیند خسته کننده ای باشد. البته باید به این واقعیت نیز  اشاره کنم که به وجود آوردن هر لایه اضافی در فتوشاپ اندازه تصویر شما را هنگام کار در آن افزایش می دهد.

چقدر عالی می شد اگر یک راه حل تک مرحله ای برای این محدودیت ها داشتیم؟ Blend If پاسخ پرسش شما است. Blend If یک لایه جاری را می گیرد و آن را با توجه به لایه زیرین و بر اساس یک یا چند شرط ترکیب می کند/ماسک می کند. و البته همه اینها در یک مرحله انجام می شود.

 

نحوه استفاده از Blend If

برای درک نحوه عملکرد Blend If، اجازه دهید با یک نمایش سریع شروع کنیم. هر یک از تصاویر خود را در فتوشاپ باز کنید و یک لایه gradient fill در بالای آن اضافه کنید. این کار را با رفتن به Layer > New Fill Layer > Gradient انجام دهید. می توانید ببینید که لایه بالایی (gradient fill) از سیاه به سفید درجه بندی می شود، یعنی از تاریکی در بالا تا روشن در پایین.

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

روی سمت راست لایه بالایی دابل کلیک کنید تا کادر گفتگوی blending options ظاهر شود. بخش Blend If در پایین این گفتگو همان چیزی است که در این مقاله در مورد آن صحبت می کنیم (یعنی کادر آبی رنگ در تصویر زیر). هنگامی که شروع به تنظیم این لغزنده کردید، نماد Blend If در سمت راست لایه ظاهر می شود (که در زیر با رنگ سبز برجسته کردم).

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

همانطور که در تصویر بالا می بینید، گرادیان به شدت در یک تون خاکستری متوقف می شود، که فراتر از آن نقطه، تصویر زیرین دوباره قابل مشاهده است. این به این دلیل است که با کلیک کردن و کشیدن مثلث سیاه (که با رنگ بنفش مشخص شده است) به مقدار 122، نوار لغزنده بالایی (به نام “This Layer,” و در تصویر بالا با رنگ قرمز مشخص شده است) را تنظیم کردم.

 

“This Layer,”

بخشی از نوار لغزنده به نام “This Layer,” فقط به تون های لایه ای که انتخاب کرده اید نگاه می کند. در این مورد، این همان لایه گرادیانی است که من ایجاد کردم.

در این حالت، هر رنگ تیره ای در لایه انتخابی من (مخصوصاً زنگ هایی که در تصویر بالا به رنگ نارنجی مشخص کردم) شفاف می شود. بنابراین، تصویر قرار گرفته در زیر آن قابل مشاهده است.

این یک مزیت خوب در مقایسه با ماسک های luminosity است، که معمولاً به شما اجازه نمی دهند نقطه برش را در چنین سطح بسیار کوچکی انتخاب کنید. (در عوض، آنها بلوک‌های انتخاب گسترده‌تری دارند، مانند Darks0 تا Darks6). توجه داشته باشید که به همین راحتی می‌توانید با حرکت دادن مثلث سفید به سمت چپ، پیکسل‌های روشن را پنهان کنید.

با این حال، مشکل بزرگ با تصویر گویای بالا این است که انتخاب به صورت شدید و خشن انجام شده  است. ما به ندرت از انتخاب های تند یا تیز در عکاسی استفاده می کنیم، زیرا آنها نتیجه نهایی را مصنوعی جلوه می دهند. برای رفع این مشکل، همزمان با فشار دادن Alt (ویندوز) یا Option (Mac) روی صفحه کلید خود، روی مثلث کلیک کنید. سپس نوار لغزنده به دو قسمت تقسیم می شود و می توانید نیمه چپ و راست را به طور مستقل بکشید. تصویر زیر آنها را با رنگ آبی نشان می دهد:

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

به طور خاص، نیمه سمت راست لغزنده شروع ناحیه ماسک شده را مشخص می کند و نیمه سمت چپ لغزنده انتخاب آنرا نرم تر می کند، بنابراین در این شرایط مرزهای خشن را حذف می کند.

 

Underlying Layer

اینجاست که Blend If قدرتمندتر و انعطاف پذیرتر می شود. تاکنون، نوار لغزنده‌ای که ما تنظیم کرده‌ایم بر لایه‌ای که انتخاب کرده‌ایم (لایه گرادیان) تأثیر گذاشته است، اما لغزنده دیگری به نام Underlying Layer وجود دارد. که باید آن را با مطالعه موردی دیگری درک کنیم.

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

بیایید بگوییم که هدف من از این تصویر اضافه کردن کنتراست بیشتر با روشن کردن عکس در بخش رودخانه است. بنابراین، من یک لایه تنظیم Exposure  با مقدار +0.75 در بالای تصویر واقعی اضافه کردم. به جای اعمال آن بر روی کل تصویر، می‌خواهم لایه Exposure در بالا فقط برای نقاط هایلایت دار اعمال شود. اینجاست که لایه زیرین به کمک می آید.

با انتخاب لایه تنظیم Exposure ، من یک بار دیگر کادر گفتگوی Layer Style را باز می کنم. سپس، مثلث تیره “underlying layer” را تنظیم می‌کنم تا نواحی تیره‌تر تصویر را ماسک کند (و بنابراین نوردهی +0.75 خود را روی آن نقاط اعمال نمی‌کنم):

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

همچنین می توانید متوجه شوید که با تقسیم مثلث با کلید Alt/Option آن را هموار کرده ایم.

اکنون می‌توانید ببینید که نوردهی فقط برای نقاط دارای هایلایت اعمال می‌شود و تاریکی‌ها را از بین می‌برند. هم ابرها و هم رودخانه روشن‌تر شده‌اند و ابرها اکنون بیش از حد نوردهی شده‌اند. با این حال، ماسک کردن ناحیه آسمان به صورت دستی در ماسک لایه  به صورت آسان  قابل انجام است، مطمئن شوید که تنظیم من فقط برای نقاط هایلایت دار  در آب اعمال می شود.

همانطور که عمیق تر به فتوشاپ می رویم، به وضوح متوجه خواهیم شد که هرگز انجام تنظیمات با یک کلیک نیست  که یک عکس خوب را  می سازد بلکه در عوض ترکیبی از تغییرات ظریف است که به عکس جان می بخشد.

اجازه دهید مثال دیگری را در نظر بگیریم که در آن می توانیم Blend If را بهتر درک کنیم. به تصویر زیر دقت کنید:

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

فرض کنید می خواهیم کمی بنفش به تصویر اضافه کنیم بدون اینکه  این حالت به صورت مصنوعی به نظر برسد.

برای این کار ابتدا این عکس را در فتوشاپ باز کنید و یک لایه رنگی ثابت بالای تصویر اصلی ایجاد کنید.

یک بار دیگر، روی قسمت سمت راست لایه دوبار کلیک کنید تا گفتگوی Layer Style باز شود. همانطور که هست، من فقط می‌خواهم رنگ بنفش را به آسمان، ابرهای روشن و قسمت های دارای بازتاب اضافه کنم، که همه آنها در تصویر دارای هایلایت و نواحی بسیار روشن هستند. بنابراین، می‌توانیم تن‌های میانی و سایه‌ها را ار آن پنهان کنیم.

بنابراین، ما سایه‌ها را از لایه زیرین حذف می‌کنیم و این کار را به آرامی با تقسیم کردن نوار لغزنده انجام می‌دهیم. برای ظریف‌تر کردن نتایج به دست آمده از آن  آن، گزینه Overlay به عنوان حالت ترکیبی انتخاب می‌شود و Opacity و Fill-Opacity پایین می‌آیند تا واقعی تر شود.

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

در اینجا این است که چگونه عکس با آن تنظیم رنگ آسان به نظر می رسد:

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

نتیجه

همانطور که از این مقاله می بینید، Blend If یک ابزار بسیار قدرتمند و انعطاف پذیر است. می‌توانید از آن برای ترکیب نوردهی، تنظیمات سریع یا ترکیب‌های خلاقانه استفاده کنید. ممکن است برای تسلط بر آن کمی تمرین لازم باشد، اما اکنون که در مسیر یادگیری فتوشاپ هستیم، می‌توان از آن به عنوان جایگزینی سریع‌تر برای ماسک‌های درخشندگی و بسیاری از موارد دیگر استفاده کرد.

 

تهیه و تنظیم : ایده‌ال دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین و لنز در ایران

کمپانی تامرون تولید لنز 50–400mm F4.5–6.3 Di III VC VXD برای دوربین های سونی را اعلام نمود.

کمپانی تامرون تولید لنز 50–400mm F4.5–6.3 Di III VC VXD برای دوربین های سونی را اعلام نمود.

 

تامرون از توسعه یک لنز زوم  جدید برای سیستم‌های دوربین E-mount فول فریم سونی خبر داده است.

انتظار می‌رود این لنز 50–400 میلی‌متری F4.5–6.3 Di III VC VXD  در «پاییز 2022» در دسترس باشد، اما با اینحال کمپانی تامرون خاطرنشان می‌کند «بحران کنونی سلامت جهانی» می‌تواند بر تاریخ عرضه و برنامه عرضه محصولات جدید این کمپانی  تأثیر بگذارد.

تامرون ساختار اپتیکی مورد استفاده در این لنز را مشخص نکرده است، اما می‌گوید که «کیفیت تصویر بالای لنز […] از طریق آرایش مؤثر عناصر لنز ارائه می‌شود.» فوکوس خودکار لنز توسط سیم پیچ مغناطیسی Tamron's eXtreme هدایت می‌شود. موتور خطی گشتاور درایو (VXD) و جبران لرزش (VC) از سیستم تثبیت‌کننده تصویر اختصاصی تامرون در این لنز استفاده می‌کند.

در انتهای فاصله کانونی  50 میلی‌متری، این لنز حداقل فاصله فوکوس دهی  25 سانتی‌متر (9.8 اینچ) برای نسبت بزرگنمایی 1:2  را دارد. این لنز از رزوه فیلتر جلویی 67 میلی‌متری استفاده می‌کند، از پوشش فلوئور در قسمت عدسی جلویی استفاده می‌کند . عدسی های این لنز به گونه ای طراحی شده اند که در برابر رطوبت و نفوذ گرد و غبار مقاوم باشند .  این لنز دارای یک سوئیچ قفل زوم، یک سوئیچ حالت VC، یک سوئیچ سفارشی برای حالت های تصویربرداری از پیش تعیین شده (با سه تنظیمات) و دارای یک عملکرد محدود کننده فوکوس جدید از طریق برنامه Tamron's Lens Utility است.

تامرون می گوید قوس چرخش حلقه برای محدوده کامل فاصله کانونی فقط 75 درجه برای زوم سریع با حداقل حرکت است. همچنین یک پایه سه پایه اختیاری در دسترس خواهد بود.

تامرون قیمت دقیق این لنز  را مشخص نکرده است که بتوانیم انتظار داشته باشیم این لنز با آن قیمت به فروش برسد، بنابراین باید منتظر بروزرسانی های اضافی  در این رابطه باشیم تا بدانیم لنز 50-400 میلی متری F4.5-6.3 Di III VC VXD برای دوربین های E-mount سونی چقدر قیمت خواهد داشت .

بنا بر اعلام نمایندگی تعمیر لنز تامرون ، این لنز یک دسته بندی کاملاً جدید برای لنزهای زوم بدون آینه فوق تله فوتو با عملکرد بالا ایجاد می کند. این لنز زوم فوق تله‌فوتو جدید برای دوربین‌های بدون آینه فول فریم سونی E-mount با نسبت زوم بی‌سابقه 50 میلی‌متری (که معمولاً فاصله کانونی استاندارد برای دوربین‌های فول فریم نامیده می‌شود) شروع می‌شود. لنزهای زوم 100-400 میلی‌متری با این حال زاویه دید وسیع‌تری را در انتهای عریض برای تطبیق پذیری استثنایی ارائه می‌دهند.

 

این لنز با طول تنها 7.2 اینچ و وزن سبک 40.7 اونس به طرز قابل توجهی جمع و جور است. با این حال عملکرد بسیار عالی بی نظیری را در تمام فواصل کانونی ارائه می دهد. با وجود نسبت بزرگنمایی بالا، کیفیت تصویر بالا در کل محدوده 50-400 میلی متری از طریق آرایش موثر عناصر لنز خاص ارائه می شود. این لنز مجهز به مکانیزم فوکوس موتور خطی VXD (Voice-coil eXtreme-torque Drive) TAMRON که بی‌صدا بوده و پاسخ‌گویی عالی را ارائه می‌دهد، به‌علاوه مکانیسم تثبیت‌کننده تصویر اختصاصی TAMRON (VC) (جبران لرزش)، قابلیت همه‌کاره را برای همه سناریوهای عکاسی ارائه می‌کند.

 

از آنجایی که فاصله کانونی  50-400 میلی‌متر در حین فوکوس نزدیک تا نصف بزرگنمایی در اندازه واقعی ارائه می‌کند، کاربران می‌توانند از دنیای عکاسی نیمه ماکرو با قابلیت عکاسی نزدیک بسیار عالی، با MOD (حداقل فاصله شیء) 9.8 اینچی لذت ببرند.

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی تعمیر لنز و دوربین در ایران

فوجی فیلم به‌روزرسانی‌های جزئی سیستم‌افزار را برای 5 سیستم دوربین APS-C خود منتشر می‌کند

فوجی فیلم به‌روزرسانی‌های جزئی سیستم‌افزار را برای 5 سیستم دوربین APS-C خود منتشر می‌کند

کمپانی فوجی فیلم مجموعه ای از به روزرسانی های سیستم عامل جدید را برای دوربین های بدون آینه X-A5، X-A7، X-H1، X-T100 و X-T200 APS-C منتشر کرده است. در حالی که  این به‌روزرسانی‌ها نسبتاً جزئی هستند، اما در هر صورت با استفاده از آنها باگ‌های مختلف را برطرف می‌کنند و چند مشکل دیگر مربوط به لنزهای خاص تامرون را در زمان  کار با این دوربین ها برطرف می‌کنند.

ابتدا با کوچکترین به‌روزرسانی، نسخه 2.14 میان‌افزار Fujifilm X-H1 به‌ویژه زمانی که در یک محیط WiFi شلوغ هستید ارتباط بی‌سیم بین دوربین و برنامه تلفن همراه Fujifilm Camera Remote را بهبود می‌بخشد.

همچنین  برای چهار دوربین باقی مانده در این فهرسی، هر به روز رسانی سیستم عامل همان مشکلات مورد اشاره در فوق را برطرف می کند. به روز رسانی به فریمور نسخه 2.03 برای X-A5، نسخه 1.33 برای X-A7، نسخه 2.03 برای X-T100 و نسخه 1.16 برای X-T200 مشکلی را برطرف می‌کنند که باعث می‌شد این دوربین‌ها در هنگام نصب X-mount شخص ثالث به درستی کار نکنند. به طور خاص، فوجی فیلم می گوید که هنگام عکاسی با لنزهای 17-70 میلی متری F2.8 Di III-A VC RXD تامرون و 18-300 میلی متری F3.5-6.3 Di III-A VC VC به دو مشکل زیر توجه کرده است:

    هنگام عکاسی با عملکرد "High-speed Burst" در تنظیمات "AF-C"، با استفاده از TAMRON17–70mm F/2.8 Di -A VC RXD (مدل B070) با مدل‌های بالا، از فوکوس خارج می‌شود.

    هنگام زوم کردن از انتهای T به انتهای W، "شکار" در صفحه پیش‌نمایش رخ می‌دهد، که بر فیلم‌ها و همچنین عکس‌های ثابت ضبط‌شده در این شرایط با استفاده از TAMRON: 18–300mm F/3.5–6.3 Di III-A تأثیر می‌گذارد

این چهار به‌روزرسانی میان‌افزار همچنین «اشکال‌های جزئی دیگری» را که بر هر یک از این دوربین‌ها تأثیر می‌گذارد، برطرف می‌کنند. جالب است که فوجی فیلم به طور خاص به‌روزرسانی سیستم‌افزاری را ارائه می‌کند که مشکلات مربوط به لنزهای شخص ثالث را برطرف می‌کند. اگرچه لزوماً چیزی ناشناخته نیست، اما این مسئله  نشان می‌دهد که فوجی فیلم بدش نمی‌آید که کاربران با لنز های ساخت کمپانی های دیگر نیز به همراه دوربین های آن عکاسی کنند .

 

تهیه و تنظیم : ایده‌آل دوربین - نمایندگی تعمیر لنز و دوربین عکاسی در ایران

کدام دوربین کانن برای فیلمبرداری مناسب تر است ؟

کدام دوربین کانن برای فیلمبرداری مناسب تر است ؟

 

اگر شما به فیلمبرداری و تولید محتوا به صورت ویدیویی علاقمند هستید ، دوربین های میرورلس حرفه ای ، ابزار هایی با قیمت مناسب برای این کار هستند و از این روی کمپانی کانن تلش نموده است تا در خط تولید محصولات EOS دوربین هایی با قابلیت فیلمبرداری حرفه ای را نیز قرار دهد . در بین دوربین های سری EOS  ، دوربین EOS R5 از قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 8K و دوربین EOS R3 از قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 6K برخوردار می باشند. همچنین محصول جدید EOS C70 برای تولید محصولات سینمایی و دوربین کانن EOS R5C نیز با قابلیت فیلمبرداری 8K وجود دارند. اما نکته مهم این است که کدام دوربین برای ما مناسب تر است و در انتخاب یک دوربین فیلمبرداری ، به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم ؟

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین

فیلمبرداری با کیفیت سینمایی :

با افزایش محبوبیت پخش فیلم به صورت آنلاین و فعالیت های بلاگری ، تولید محتوای ویدیویی نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته است . در حال حاضر فیلمبرداری با کیفیت بالا و تهیه تصاویری با کیفیت سینمایی ،‌به مقدار زیادی مورد توجه کاربران قرار دارد .

اندازه سنسور و تاثیر آن بر عمق میدان سینمایی :

پیش از این در بسیاری از دوربین های فیلمبرداری ( حرفه ای ) از سنسور های سایز کوچک استفاده می شد و استفاده از سنسور های Super 35  در دوربین های فیلمبرداری یک استاندارد رایج می بود. استفاده از سنسور بزرگتر در یک دوربین موجب به دست آوردن عمق میدان کمتر و نمایش بهتر سوژه در یک پس زمینه مات و محو می شود. این قابلیت به مقدار زیادی بر کیفیت فوتیج های تولید شده با دوربین های حرفه ای تاثیر می گذارد .

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم به سبب اختلاف میان نسبت ابعاد تصویر در کیفیت 8K/6K و تصویر سنسور های فول فریم ،‌ در دوربین های EOS R3 و EOS R5/R5 C از تمام عرض سنسور برای ثبت تصویر استفاده می شود ( نه از تمام طول آن ) .بنابراین اگر چه تصویر سنسور دوربین های EOS R3 و R5/R5 C دارای 24.1 و 45 مگاپیکسل موثر می باشند اما ناحیه مورد استفاده در طول زمان فیلمبرداری منجر به تولید تصاویر 18.98 و 35.38 مگاپیکسل می شود.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین

وضوح تصویر: اندازه و کیفیت تصویر

 

 دوربین های کانن EOS R5 و EOS R5 C می توانند تا 8K DCI ، و دوربین کانن  EOS R3 تا 6K و دوربین کانن  EOS C70 تا 4K DCI فیلمبرداری کنند.

 

وضوح بالاتر در EOS R3، EOS R5 و EOS R5 C، انعطاف پذیری بیشتری را در زمان های پس از تولید برای خروجی 4K فراهم می کند. به عنوان مثال، با رزولوشن 8K شما می توانید  تا 75 درصد از منطقه تصویر را برش دهید و همچنان پیکسل‌های کافی برای به دست آوردن خروجی 4K  را بدون هیچ گونه افت کیفیت تصویر حفظ کنید – همچنین برای ایجاد زوم دیجیتال و جلوه‌های متحرک. جمع و جور بودن و مقرون به صرفه بودن دوربین‌های EOS R5 و EOS R5 C به‌عنوان دوربین‌هایی با قابلیت 8K، آن‌ها را به عنوان یک دوربین ثانویه (یا حتی ثالث) انتخاب‌های وسوسه‌انگیزی برای به دست آوردن تصاویری با وضوح بالا می‌سازد.

اگر تصویر برداری  با کیفیت 8K برای شما مهم است، EOS R5 C تنوع بیشتری از گزینه های ضبط را در هر دو فرمت RAW و MP4 ارائه می دهد.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین

8K : مناسب برای انعطاف پذیری، محافظت در برابر آینده…

 

با پیش بینی پشتیبانی بیشتر از محیط های نمایشگر 8K در آینده، تقاضای فزاینده ای برای تولید فیلم های ویدیوی 8K وجود دارد. فیلمبرداری با کیفیت  8K  ممکن است راه خوبی برای محافظت از فیلم شما در آینده باشد! علاوه بر فایل‌های 8K DCI RAW  که می‌توانند درست مانند فایل‌های تصویر ثابت RAW پردازش شوند،دوربین های کانن  EOS R5 و EOS R5 C همچنین می‌توانند فایل‌های MP4 8K DCI/UHD را ضبط کنند که امکان پخش 8K  را بدون نیاز به پس‌پردازش فراهم می‌کند. در همین حال، EOS R3 فایل‌های 6K  را با فرمت RAW ضبط می‌کند که قبل از پخش، نیاز به پس پردازش دارد.

 

... اما ویژگی های اضافی در EOS C70 ممکن است نیازهای شما را بهتر برآورده کند

 

هرچه رزولوشن بالاتر باشد، قدرت پردازش و ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری برای مدیریت حجم فایل‌های بزرگ‌تر که در نتیجه ایجاد می‌شود، نیاز خواهید داشت. اگر از قبل سخت افزار مناسب برای این کار را ندارید، فراموش نکنید که هزینه های اضافه تر برای انجام این کار را باید در نظر بگیرید. در همین حال، خروجی 4K  برای نمایش و محیط های پخش صوتی و تصویری رایج فعلی کافی است. بسته به نیاز شما در حال حاضر، ممکن است ویژگی‌های EOS C70 مانند فیلتر داخلی ، ویژگی‌های صوتی و عمر باتری بیشتر را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بهتر در نظر بگیرید.

 

این را بدانید: فرمت Cinema RAW Light

با انجام به روز رسانی به Firmware Version 1.0.3.1 برای دوربین کانن EOS C70، اکنون هر چهار دوربین قادر به فیلمبرداری داخلی 12 بیتی با فرمت  RAW هستند. در EOS C70 و EOS R5 C، چالش‌های انتقال و پردازش فایل‌های ویدیویی بزرگ با فرمت  RAW در مکان و در حین ویرایش با استفاده از فرمت Cinema RAW Light که در دوربین‌های پیشرفته Cinema EOS مانند C300 Mark III وجود دارد، کاهش می‌یابد. این فرمت ایده‌آل برای درجه‌بندی رنگ و بایگانی است، این فرمت به اندازه فایل‌هایی که بسیار کوچک‌تر از فایل ویدئویی استاندارد RAW هستند و در عین حال همان عمق نمونه‌برداری 12 بیتی را حفظ می‌کند، منجر می‌شود و می‌توانید از سه حالت RAW HQ (کیفیت بالا)، RAW ST را انتخاب کنید. (استاندارد) و RAW LT (سبک).

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین

عمق بیت و زیر نمونه برداری رنگی

عمق بیت

به بیان ساده تر، عمق بیت (همچنین به عنوان عمق رنگ نیز شناخته می شود) تعداد رنگ هایی را که ثبت می شود نشان می دهد. عمق بیت بالاتر به این معنی است که رنگ های بیشتری را می توان در پس از تولید نمایش داد یا بازیابی کرد: هر چه رنگ ها بیشتر باشد، نمایش انتقال رنگ های صاف آسان تر است. EOS R3، EOS R5، و EOS R5 C بالاترین عمق بیت را ارائه می دهند زیرا این دوربین ها از ضبط 12 بیتی RAW پشتیبانی می کنند.

 

زیر نمونه برداری کروما

اعدادی مانند "4:2:0" که در کنار مشخصات عمق بیت ظاهر می‌شوند، زیرنمونه‌سازی رنگی را نشان می‌دهند که به میزان وضوح رنگی که توسط هر پیکسل ثبت می‌شود اشاره دارد. همانند عمق بیت، وضوح بالاتر تضمین می کند که فیلم همچنان کیفیت خود را حتی با دستکاری های شدید در پس از تولید حفظ می کند.

در طول ضبط 4K  در  هر دو دوربین  EOS C70 و EOS R5 C از نمونه برداری 10 بیتی YCbCr 4:2:2 در مقایسه با ضبط 8 بیتی YCbCr 4:2:0 که توسط EOS R5 و EOS R3 پشتیبانی می شود، پشتیبانی می کنند. ضبط 8 بیتی حدود 16.77 میلیون رنگ را ضبط می کند، در حالی که ضبط 10 بیتی بیش از 1.07 میلیارد رنگ را ضبط می کند که منجر به کیفیت بالاتر مستقیماً از فیلم دوربین می شود. انتقال رنگ نرم‌تر ارائه‌شده توسط YCbCr 4:2:2 همچنین از ایجاد مصنوعاتی مانند جلوه هاله هنگام استفاده از ترکیب با فیلم‌های صفحه سبز جلوگیری می‌کند.

 

ملاحظات در ضبط 4k

 4K Oversampled یا نقطه به نقطه؟

حسگرهای تصویر با وضوح بالاتر EOS R5 C، EOS R5 و EOS R3 امکان ایجاد ویدیوهای 4K بیش از حد را فراهم می‌کنند که کیفیت بالاتری نسبت به فیلم‌های معمولی 4K دارند. به عنوان مثال، وقتی یک ویدیوی 4K با نمونه برداری بیش از حد از 6K ایجاد می کنیم، این اتفاق می افتد:

1. سنسور تصویر داده های تصویر 6k  را در الگوی Bayer می گیرد.

2. سه مجموعه داده 6k تولید می شود (هر کدام یک مجموعه از پیکسل های قرمز، سبز و آبی فیلتر شده).

3. این مجموعه داده‌ها موزاییک‌زدایی می‌شوند و توسط پردازشگر تصویر پردازش می‌شوند تا داده‌های 6k  تمام رنگی را تشکیل دهند.

4. داده های 6k  تمام رنگی دوباره توسط پردازشگر تصویر پردازش می شود تا به یک فایل با وضوح 4k  کاهش یابد.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین

فایل با رزولوشن 4k  به دست آمده کیفیت بالاتری دارد و مویر، مصنوعات و نویز کمتری دارد.

از سوی دیگر، سنسور تصویر 8.85 مگاپیکسلی EOS C70 دارای وضوح دقیق مورد نیاز برای فیلم‌برداری 4K DCI است که باعث می‌شود در جایی که 1 پیکسل سنسور تصویر، 1 پیکسل وضوح فیلم را ضبط می‌کند، قابلیت ضبط نقطه به نقطه را داشته باشد. نیازی به تبدیل بیشتر نیست و این باعث می شود تصاویر با کیفیت بالاتری نیز به دست آورید.

 

پس نمونه برداری بیش از حد بهتر است یا ضبط نقطه به نقطه؟

 

هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد که کدام یک به نتایج بهتر دست می یابد، نمونه برداری بیش از حد یا ضبط نقطه به نقطه. با این حال، در طول نمونه برداری بیش از حد، هر فریم در ویدیو به صورت جداگانه پردازش می شود که به یک پردازشگر تصویر با کارایی بالا نیاز دارد. حتی در یک پردازشگر تصویر قدرتمند مانند DIGIC X،  مخصوصاً هنگام کار با وضوح‌های بالا بار پردازشی نیز به تولید گرما کمک می‌کند.

محدوده دینامیک: حالت‌های ثبت و ضبط HDR Canon

Canon Log

ضبط لاگ روشی برای ضبط است که محدوده تونال حسگر تصویر را به حداکثر می رساند. سیستم ثبت گزارش کانن Canon Log نامیده می شود که دارای سه "حالت" مختلف با ویژگی های مختلف است:

 

EOS R5

زمانی که EOS R5 برای اولین بار عرضه شد، تنها از Canon Log پشتیبانی می کرد. با این حال، از Canon Log 3 پس از ارتقاء به سیستم عامل نسخه 1.3.0 یا بالاتر نیز پشتیبانی می کند.

 

EOS R3 و EOS R5 C

EOS R3 و EOS R5 C فقط از Canon Log 3 در دوربین پشتیبانی می کنند. با این حال، Canon Log 3 مزایای Canon Log را در خود جای داده است، بنابراین نباید خیلی مشکل ساز باشد. در EOS R5 C، اگر با فرمت Cinema RAW Light تصویر برداری می‌کنید، می‌توانید Canon Log 2 را در نرم‌افزار Cinema RAW Development اعمال کنید - راه‌حلی که اگر از EOS R5 C در تنظیمات چند دوربینی جایی که دوربین های دیگر در Canon Log 2 در حال ضبط هستند ، استفاده می‌کنید، مفید خواهد بود..

 

EOS C70

به عنوان یک دوربین Cinema EOS، EOS C70 برای کاربرانی طراحی شده است که احتمالاً درجه بندی رنگ پیشرفته ای را در فیلم خود اعمال می کنند. از این رو، این دوربین Canon Log 2 را علاوه بر Canon Log 3 پشتیبانی می کند. همچنین باید توجه داشته باشیم که این محصول  به سنسور تصویر Dual Gain Output (DGO) مجهز شده است که دو بازخوانی تقویت شده (افزایش اولویت نویز و افزایش اولویت اشباع) را از هر پیکسل گرفته و آنها را برای گسترش دامنه دینامیکی ترکیب می کند. به همین دلیل، در EOS R5، EOS R5 C و EOS R3 به محدوده دینامیکی بیشتر از حد ممکن دست می‌یابد—تا 16+ استاپ در Canon Log 2 و حداکثر تا 14 توقف در Canon Log 3 قابل دستیابی می باشند.

 

حالت های فیلمبرداری HDR

در سال‌های اخیر، استانداردسازی فزاینده‌ای در حالت‌های ضبط ویدیوی HDR  به وجود آمده است و در حال حاضر تلویزیون‌ها و نمایشگرهای بیشتری از استاندارد HDR10 باز پشتیبانی می‌کنند و این نیز تقاضا برای محتوای HDR را افزایش داده است. با این امر نیاز روزافزونی به فرمت‌های ضبط وجود دارد که اجازه می‌دهد گردش کار پس از تولید ساده‌تر شود تا فیلم‌های HDR به صورت راحت‌تر و کارآمدتر تولید شوند. PQ (Perceptual Quantization) و HLG (Hybrid Log Gamma) دو فرمت از این قبیل هستند که به شما امکان می دهند ویدیوی HDR را ضبط کنید که می تواند با کیفیت HDR روی نمایشگرهای HDR بدون نیاز به درجه بندی رنگ پخش شود.

تمامی این دوربین ها از فرمت PQ پشتیبانی می کنند. اما با این حال، دوربین های کانن  EOS C70 و EOS R5 C از فرمت HLG نیز پشتیبانی می‌کنند که با نمایشگرهای SDR UHDTV سازگاری مناسب تری را ارائه می‌دهد، در حالی که PQ با نمایشگرهای SDR سازگار نیست.

پشتیبانی دوربین از ضبط با نرخ فریم بالا، توانایی آن را برای تولید ویدیوی حرکت آهسته به صورت نرم و روان تعیین می کند. در حالی که هر چهار مدل دوربین حداقل از ضبط 4K DCI و 4K UHD 119.88p/100.00p پشتیبانی می کنند، از نظر حالت های برش پشتیبانی شده، عمق بیت ضبط و روش های فشرده سازی متفاوت هستند.

 

حالت‌های Cropped در مقابل Cropless

در حالی که ضبط با نرخ فریم بالا تا 119.88p/100.00p در حالت‌های ضبط بدون برش و برش در EOS R3 پشتیبانی می‌شود، در EOS R5تنها حالت‌های ضبط بدون برش پشتیبانی می‌شود. در همین حال، در هر دو حالت PAL و NTSC، EOS C70 تا 120 p در هنگام تصویر برداری  بدون برش (4K UHD) و تا 180p در هنگام عکسبرداری 2K/Full HD (برش فوق العاده 16 میلی متر) پشتیبانی می کند.

 

در EOS R5 C، تصویربرداری با نرخ فریم بالا 120p در حالت‌های 4K بدون برش و برش 2K (برش فوق العاده 16 میلی‌متری) در فرمت‌های XF-AVC و MP4 و همچنین در حالت برش Super 16 میلی‌متری در فرمت RAW پشتیبانی می‌شود.

کیفیت بصری

بهبود قابلیت پردازش تصویر EOS R3 به این معنی است که فیلمبرداری با نرخ فریم بالا 119.88p/100.00p روی آن بهتر از EOS R5 به نظر می رسد. نمونه برداری بیش از حد در EOS R5 و EOS R3 پشتیبانی نمی شود.

 

سرعت حرکت آهسته/سریع

در EOS R5 و EOS R3، فیلم‌های با نرخ فریم بالا به‌عنوان یک فایل ویدیویی 29.97p/25.00p ذخیره می‌شوند و به این ترتیب در هنگام پخش به یک ویدیوی حرکت آهسته 1/4x تبدیل می‌شوند.

 

در EOS C70 و EOS R5 C، گزینه‌های مختلفی برای نرخ فریم ذخیره‌شده فیلم با نرخ فریم بالا دارید:

59.94p/29.97p/23.98p/24.00p/50.00p/25.00p

 این بدان معناست که با EOS C70، اگر با کیفیت 2K/180p ضبط کنید و فیلم را به عنوان یک فایل 23.98p ذخیره کنید، می‌توانید یک ویدیوی اسلوموشن 1/7.5x  ایجاد کنید.

در EOS C70 و EOS R5 C نیز می‌توانید ویدیوهای 12 یا 15 پیکسلی بگیرید که امکان ایجاد ویدیوهای سریع با سرعت حدود 4 برابر را فراهم می‌کند.

 

ضبط صدا و AF

EOS R5 C قابلیت AF و ضبط صدا (به عنوان یک فایل WAV جداگانه) را برای ضبط حرکت آهسته و سریع ارائه می دهد. در سایر دوربین ها، AF و ضبط صدا در این حالت ها در دسترس نیست.

 

حداکثر زمان عکاسی پیاپی

"زمان تصویربرداری مداوم" دوربین به طور کلی به زمان شروع ضبط تا توقف ضبط اشاره دارد. این یک نگرانی مهم در هنگام فیلمبرداری با وضوح فوق العاده بالا (4K و بالاتر) است، به خصوص اگر قصد دارید فیلم برداری طولانی انجام دهید یا دوربین را روشن نگه دارید.

 

چرا زمان تصویر برداری پیاپی محدودیت دارد؟

فیلمبرداری با کیفیت بالا با وضوح فوق العاده بالا بار زیادی را بر روی موتور پردازش تصویر وارد می کند. و این به تولید گرما کمک می کند، که همچنین می تواند باعث کند شدن پردازش و افزایش نویز تصویر شود. برای جلوگیری از این امر، اگر دمای داخلی بیش از حد زیاد شود، سیستم نظارت دوربین ممکن است به طور خودکار ضبط ویدیو را متوقف کند.

 در برخی از دوربین ها، همچنین ممکن است در مدت زمان هر کلیپ یک سرپوش وجود داشته باشد. اما حتی اگر کلیپ های شما آنقدر طولانی نباشند، اگر چندین کلیپ را پشت سر هم بدون گذاشتن زمان کافی برای خنک شدن تصویر بگیرید، باز هم ممکن است تحت تاثیر افزایش گرما قرار بگیرند.

 

محدودیت های سیستم

(اینها طولانی ترین زمان های تصویر برداری پیاپی ممکن در هر مدل هستند، قبل از اینکه ظرفیت کارت حافظه و عمر باتری در نظر گرفته شود)

EOS R5 : 29 دقیقه و 59 ثانیه

EOS R5 C : 6 ساعت

EOS R3 : 6 ساعت (1 ساعت و 30 دقیقه در هنگام عکاسی با نرخ فریم بالا)

EOS C70 : 6 ساعت

 

EOS R5 بدون توجه به شرایط ضبط نمی‌تواند به‌طور مداوم بیش از 29 دقیقه و 59 ثانیه عکس‌برداری کند. اگر قصد دارید از دوربین برای ضبط مصاحبه ها، رویدادهایی مانند کنسرت ها و سمینارها و پخش زنده استفاده کنید، توجه به این نکته مهم است.

 

سیستم خنک کننده

ضبط ویدئو با وضوح بالا گرمای داخلی تولید می کند. به عنوان دوربین های سینمایی، EOS R5 C و EOS C70 هر دو به یک سیستم فن خنک کننده داخلی مجهز هستند که به طور موثر گرمایش داخلی را کاهش می دهد و آنها را قادر می سازد بدون توجه به حالت تصویربرداری، تقریباً بدون توقف ضبط کنند.

 

در همین حال، EOS R3 و EOS R5 برای اولویت‌بندی آب‌بندی آب‌وهوا و بدنه‌های سبک طراحی شده‌اند و از این رو محدودیت‌های داخلی گرمای بیش از حد را به عنوان مکانیزم مدیریت گرما دارند.

 EOS R3 نسبت به EOS R5 تحمل بهتری برای گرمایش داخلی دارد و می‌تواند بدون توقف در حالت‌های وضوح پایین‌تر (4K 30p ALL-I و پایین‌تر) ضبط کند.

 

این را بدانید: عمر باتری

برای موقعیت‌هایی که به حداکثر تحرک نیاز دارند، باید عمر باتری را در نظر بگیرید، که در آن EOS C70 برتری نسبت به EOS R5 C دارد: می‌تواند با BP-A30 خود تا 170 دقیقه ویدیوی 4K DCI 60p فیلم‌برداری کند. بسته باتری*، در مقایسه با 35 دقیقه EOS R5 C در LP-E6NH**.

 

در پایان: چه چیزی برای شما مهم است؟

 

در نهایت، دوربینی که برای شما بهترین کاربرد را داردکه  به اهداف شما برای تصویر برداری تان کمک نماید. به عنوان مثال، فیلمبردارانی که به عملکرد سیستم Cinema EOS علاقه دارند، ممکن است EOS R5 C را به دلیل قابلیت‌های 8K و عملکرد عکاسی آن انتخاب کنند یا به دلیل ویژگی‌های خاصی مانند صدای پیشرفته، Canon Log 2 درون دوربین و EOS C70 استفاده کنند. فیلتر ND داخلی در همین حال، عکاسان هیبریدی که هنوز در درجه اول عکاس هستند، ممکن است قابلیت فیلمبرداری EOS R3 و EOS R5 را برای نیازهای خود کافی بدانند.

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین کانن در ایران